Verweven van Waldorf-pedagogie met inheemse culturen: Het verhaal van Colectivo Colibrí
Colectivo Colibrí
Juli 2024. in Santiago de Chile vindt de internationale Waldorf-conferentie plaats voor alle Spaans- en Portugeessprekende landen. Op die conferentie ontmoetten leraren vanuit verschillende culturen elkaar in de zoektocht naar de basis voor een leerplan dat meer met de oorspronkelijke cultuur verbonden is.
Het begon met weven : op de conferentie werden weeftechnieken van de indigene cultuur van de Mapuche (Zuid-Chili en Zuid-Argentinië) geoefend. Vanuit de gesprekken die hier ontstonden, werd snel duidelijk dat een grote groep scholen de Waldorf-pedagogie nog beter wil verbinden met plaatselijke culturen in Latijns-Amerika.
Colectivo Colibrí heeft deze draad opgepikt. Het is een groep collega’s uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen die zich drie doelen heeft gesteld. Zij willen werken aan de identiteit van de plaatselijke scholen binnen de locale cultuur. Het vrijeschool-leerplan willen zij meer enten op de plaatselijke culturen en verhalen, zoals die bijvoorbeeld in de Mapuche-cultuur bestaan. En als derde willen ze als antroposofisch werkgebied nog meer en beter verbindingen aangaan met de plaatselijke culturele gemeenschappen. Colibrí wil een basis leggen voor de verbinding met de culturen in Perú, Chili, Argentinië en nog meer landen.
Het collectief heeft een meerjarenplan opgesteld en wil graag doorpakken op deze vorm van assimilatie. In dit initiatief gaat veel werk en tijd van mensen zitten. Lastig als je weet dat in Latijns-Amerika subsidies voor vrijescholen niet aan de orde zijn. Als je dit degelijk wilt oppakken, dan zijn er ook financiën voor nodig. Als Internationaal Hulpfonds willen wij dit initiatief ondersteunen.
U kunt dit initiatief steunen door een donatie met vermelding van “Latijns Amerika”.