Wie zijn wij

Het IHF stelt zich voor


Het IHF is een kleine organisatie die projecten buiten Nederland ondersteunt die vernieuwing van opvoeding en onderwijs nastreven met de vrijeschoolpedagogie als uitgangspunt. Het IHF draait op donaties, legaten en erfenissen die worden ingezet voor bijvoorbeeld lerarenopleidingen en lerarenbegeleiding in de scholen die wij steunen.

Wij zijn een groep (oud)vrijeschoolleerkrachten uit het hele land en vormen samen het IHF, het Internationaal Hulpfonds voor vrijeschool pedagogie.

Wout Balsma


Ik ben leerkracht op een vrijeschool en werk vooral in de klassen 7 & 8. De helft van mijn loopbaan heb ik op onderbouwen gewerkt en de andere helft in de middenbouw. Ik ben gegrepen door het ontwikkelingsbeeld en de mogelijkheden die het biedt om leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Er gaat geen dag voorbij zonder een stralend moment met de leerlingen.


Irene Bordewijk is vrijwilliger bij het internationaal hulpfonds

Irene Storm-Bordewijk - Portefeuille Zuid-Afrika

Als oudleerling, -ouder en -docent van de vrije school heb ik aardig wat meegemaakt van het leven in en om de scholen. Na een verblijf van een paar jaar in Namibië, waar ik ook op een vrijeschool heb gewerkt, heb ik nog beter kunnen zien wat dit soort onderwijs voor de allerarmsten doet. Het vrijeschoolonderwijs helpt een kind met een harmonische ontwikkeling voor de rest van het leven.



Francis van Maris - Voorzitter en Portefeuille Zuid-Amerika


In mijn jeugdjaren heb ik de antroposofie leren kennen. Dit heeft sindsdien mijn leven richting gegeven. Als leraar ben ik op een Waldorfschool begonnen in de jaren ’80 in België. Na een vrijeschool-lerarenopleiding in Duitsland ben ik in Nederland aan de slag gegaan en heb veel leerlingen, collega’s en teams mogen begeleiden. Na bijna veertig jaar ben ik nog steeds overtuigd van de kracht die van deze schoolvorm uitgaat. Verbindingen leggen tussen mensen, culturen, geest en materie zie ik als een belangrijk goed van ons werk als Waldorfer.


Sinds het jaar 2000 ben ik regelmatig op reis geweest in Latijns-Amerika. Onze dochters hebben na hun middelbare school meerdere maanden vrijwilligerswerk gedaan in Bolivia en Peru. De landschappen, de culturen en vooral de mensen boeien mij uitermate. De Andes, de Maya- en Inca-erfenissen, de hartelijkheid; het voelt steeds vertrouwder en toch anders dan onze Europese way of life.

De Waldorfscholen sluiten goed aan bij de spiritualiteit van de Latijns-Amerikaanse cultuur. Ik vind het een boeiende uitdaging om samen met de collega’s in diverse landen ontdekkingen te doen en ervaringen te delen.


Tijdens een pedagogische vergadering in Ecuador mocht ik ervaren hoe sterk de kracht van de kinderbespreking is. Een jongen die in de vergadering besproken werd, stapt de dag na de bespreking op mij toe en vraagt of ik zijn vriend wil zijn. Samen zijn we die dag bewegingsoefeningen gaan doen.

Een moment om nooit te vergeten.

Reiny Jobse is vrijwilliger bij het internationaal hulpfonds

Reiny Jobse - Redacteur de rOndbrief en Portefeuille Oost Afrika

34 jaar was ik docent Nederlands op de vrijeschool in Amsterdam.

Daar heb ik 15 jaar lang met de leerlingen inzamelingsacties

georganiseerd voor straatkinderen in Afrika. Ik bezocht meerdere

malen de projecten daar en verloor mijn hart aan Afrika.

Toen ik met pensioen ging was de overstap naar vrijwilligerswerk bij het IHF al gezet. Ik werd redacteur van de rOndbrief en kreeg de portefeuille Oost-Afrika.


Ina Winkler - Portefeuille Zuid-Amerika


Tijdens mijn studie in Berlijn bezochten wij in het kader van een college over “alternatieve scholen” de vrije school Berlin Zehlendorf. Ik was zeer onder de indruk van de bijzondere sfeer in de klaslokalen, de prachtige kunstzinnige werken en m.n. onder de indruk van de leerlingen. Mijn interesse was gewekt, ik volgde de opleiding in Witten-Annen en ben sindsdien sterk verbonden met de vrije school. Door een breed scala aan vakken en lerend met hoofd, hart en handen jezelf en de wereld te mogen ontdekken, dat wens ik elk kind toe.

Op mijn eerste reis naar Mexico en Guatemala in 1978 raakte ik geboeid door de vriendelijkheid van de mensen en de rijkdom aan cultuur, geschiedenis en natuur. Er volgden reizen naar andere landen van het geweldige continent.

De beslissing om voor de portefeuille Latijns-Amerika te gaan werken was niet moeilijk. Ook al zijn de vrije scholen in Europa ontstaan, de filosofie en holistische praktijk past heel goed bij niet-westerse culturen.

Begin 2020 op bezoek in Ecuador, bij de school Ninapacha in de buurt van de hoofdstad Quito. Opvallend veel van de 140 leerlingen hebben handicaps, lichamelijk en/of psychisch. Voor hen zijn met name de kunstzinnige vakken een zegen. Het is hartverwarmend om te zien hoe deze leerlingen door de schoolgemeenschap omhuld en gedragen worden.

Stasja van Suchtelen is vrijwilliger bij het internationaal hulpfonds

Stasja van Suchtelen - Portefeuille Markten

Ongeveer 20 jaar geleden maakte ik kennis met het IHF op de school van mijn kinderen. Een van de portefeuillehouders, ik meen Zuid Afrika, kwam een verhaal over het IHF vertellen. Het streven om vrijeschool onderwijs voor kinderen mogelijk te maken sprak me aan. Er werden allerlei acties op school ondernomen om geld op te halen voor het IHF.

Ik vind de verhalen van de portefeuillehouders als ze op reis zijn geweest boeiend. Ik heb bewondering voor de leerkrachten die met het minimale aan middelen hun droom van vrije school onderwijs weten te realiseren.



Marieke van der Sanden - Portefeuille Brazilie

Meriam van Herpen

Eigenaar administratiekantoor, docent economie en NT2.


Ik gun alle kinderen overal op de wereld onderwijs met aandacht voor hoofd, hart en handen. Het is een fijne gedachte dat je als leraren en ouders elke dag weer nadenkt over “Wat vraagt dit kind van mij?”. Mijn dochters hebben allebei op de vrijeschool gezeten vanaf de peuterspeelzaal tot en met het voortgezet onderwijs. Geweldig om dat hele traject met hen te mogen meemaken. Zelf werd ik er als ouder ook een rijker mens van. De vrijeschool heb ik altijd ervaren als een gemeenschap waar de medewerkers van de school, de ouders en de leerlingen samen een mooie tijd kunnen beleven en veel van elkaar kunnen leren. Door de vrijeschool maak je vrienden voor het leven!

Ik ben sinds 2015 de administrateur van het IHF. Alle administratieve en financiële zaken lopen via mijn kantoor. Ik vind het leuk om dat soort processen zo goed mogelijk te laten verlopen en daarbij samen te mogen werken met een heel enthousiaste club mensen. Bijkomend voordeel is dat ik via het IHF mijn steentje kan bijdragen aan de vrijeschool.

De jubileumbijeenkomst van het IHF in 2019 vond ik een geweldige dag. Al die enthousiaste mensen bij elkaar. Heel warm en inspirerend!

Mira Spelbrink - Portefeuille Oost-Azie en China

Ik heb mijn hele schooltijd doorgebracht op een vrijeschool. Ook mijn beide dochters hebben vrijeschool onderwijs genoten.

Ik werk als leerkracht binnen het vrijeschool onderwijs. Ik ben al verschillende jaren juf in een kleuterklas. Met veel passie en toewijding begeleid ik kleuters aan het begin van hun schooltijd in

hun ontwikkeling met behulp van alles aspecten dat de Vrijeschool pedagogie ons biedt.

Het vrijeschool/Waldorf/Steiner onderwijs gun ik alle kinderen, waar ter wereld ook!

Hans van Delden - Penningmeester


Ik ben hoogleraar medische ethiek in Utrecht, en daarnaast vader van drie

dochters die de vrije school van begin tot eind hebben doorlopen. Als

penningmeester van het IHF zet ik me graag in voor vrije scholen wereldwijd

die de vrijeschool pedagogiek weten te integreren met de lokale cultuur.

Zodat ook in landen kinderen kunnen gedijen en worden wie ze zijn.

Maaike Honig - PR & Communicatie en Portefeuille Zuid-Afrika

Ik werk al jaren in het (vrijeschool)onderwijs, daarnaast heb ik een grote liefde voor Zuidelijk Afrika en zet ik mij voor het IHF in om voor ieder kind vrijeschoolonderwijs mogelijk te maken. Ik reis regelmatig naar Zuid-Afrika en kan dan weer even genieten van de gezondmakende werking van het curriculum voor kinderen die afkomstig zijn uit arme wijken en lage inkomens. Daarnaast zorg ik ervoor dat het IHF zich blijft vernieuwen en z’n weg weet te vinden naar iedereen, jong en oud, die kinderen wereldwijd vrijeschoolonderwijs gunt.

Sietske van Poelgeest

U kunt de projecten van het IHF een warm hart toedragen door:
Te doneren
Te schenken