Kurmi Wasi
Hoog in de Andes, in de buurt van La Paz, de hoofdstad van Bolivia, ligt het dorp Achocalla. Sinds vele jaren is daar een speciale dorpsschool met een stabiel leerkrachtenteam : Kurmi Wasi.
Hoog in de Andes, in de buurt van La Paz, de hoofdstad van Bolivia, ligt het dorp Achocalla. Sinds vele jaren is daar een speciale dorpsschool met een stabiel leerkrachtenteam : Kurmi Wasi.
Deze school in Romeral groeit en groeit; de leerkrachten die aangetrokken worden, willen zich ondanks de hoge kosten tot Waldorf-leraar scholen.
Deze school in Requinoa groeit en groeit; de leerkrachten die aangetrokken worden, willen zich ondanks de hoge kosten tot Waldorf-leraar scholen.
Mundo Feliz is een kinderopvang-project in één van de kwetsbaarste wijken van Santiago. Dagelijks komen zo’n honderdtal kinderen (tussen de 3 maanden en zeven jaar) naar deze opvangplaats
De school ontvangt geen subsidies van de overheid en moet zich compleet zelf bekostigen. De oudergemeenschap probeert dit geld zelf op te brengen door schoolgeld en door markten, verschillende acties in de stad.
Pas in 2005 ontstond de eerste vrijeschool in Costa Rica. In de jaren erna volgden er scholen in Guatemala en Nicaragua.
In Cotacachi, Ecuador, is een Waldorf-initiatief ontstaan, genaamd Pumamaki. Gestart in 2021, het biedt holistisch onderwijs en streeft ernaar de oude Andes-wijsheid te verbinden met hedendaags leren.
Nina Pacha, Ecuador's grootste Waldorf-school, combineert vrijeschoolonderwijs met lokale cultuur. Ondanks erkenning, ontvangt het geen subsidie en worstelt het met financiering.
Escuela Caracol in San Marcos la Laguna is een project in Guatemala dat het internationaal hulpfonds een warm hart toe draagt
Een zware aardbeving en storm troffen Haïti in 2021, maar de aardbevingsbestendige Ecole du Village bleef overeind. Ondanks de verwoesting, biedt de school nog steeds onderdak en voedsel aan kinderen en volwassenen, en blijft het streven naar betere kansen voor de kinderen.
Colectivo Colibrí heeft deze draad opgepikt. Het is een groep collega’s uit verschillende Latijns-Amerikaanse landen die zich drie doelen heeft gesteld.
Alle scholen kampen met financiële problemen, omdat de staat het vrijeschoolonderwijs niet erkent. Ouders dragen alle kosten van salarissen, schoolgebouw en leermiddelen zelf.