Zenzeleni-School for Creative Education
Te midden van Khayelitsa, de grootste en gevaarlijkste township van Kaapstad, ligt Waldorf School Zenzeleni, die in 1999 opgericht werd door een groep ouders wiens kinderen naar het Noluthando Day Care Centre gingen, dat werd gerund door kleuterjuf Mavis Mbaba. Zij deed haar vrijeschoolopleiding via het Centre for Creative Education (CCE) in Kaapstad. Na de start met 1 lokaal zijn ze steeds verder uitgebreid tot momenteel 224 leerlingen, van kleuterklas tot en met klas 7. Inmiddels werken verschillende docenten van het CCE op Zenzeleni als klassenleerkracht.
Zuid-Afrika is een land met grote verschillen. Voor veel gezinnen is vrijeschoolonderwijs een keuze vanwege het Engelstalig onderwijs, de kleine klassen en de extra vakken die kinderen voorbereiden op een betere toekomst.
Het curriculum dat het team van leerkrachten hanteert is grotendeels op het christendom gebaseerd gezien de christelijke populatie van de school. De leerkrachten verweven wel verhalen uit de eigen cultuur in het onderwijs, dit noemen zij ‘african influenced waldorf curriculum'[EP1] [M2] . Leerkrachten worstelen met de balans tussen het vrijeschool curriculum en het academische leerplan[EP3] [M4] . Dit is het landelijke curriculum dat zij dienen te volgen voor financiele steun. Omdat zij voor een deel afhankelijk zijn van overheidssubsidie, is het noodzakelijk dat zij naast het vrijeschoolcurriculum ook aan het landelijke, reguliere curriculum voldoen.
Bij Zenzeleni krijgen kinderen les in hun thuistaal, isiXhosa, van de kleuterschool tot en met groep 3. In groep 4 gaan ze over op Engels en in groep 5 wordt Engels de primaire instructietaal. Niettemin bevat het curriculum meerdere wekelijkse lessen die gewijd zijn aan het onderwijzen van zowel isiXhosa als Afrikaans, om ervoor te zorgen dat leerlingen deze talen vaardig blijven.
Zenzeleni is een fijne en veilige plek voor al die kinderen die opgroeien in een wereld vol geweld en armoede. Op school vinden zij de veiligheid en geborgenheid. De rijkdom van de vertelstof en de kunstzinnige vakken doet de kinderen bloeien. Zij maken kennis met verhalen uit de verschillende culturen die dit land rijk is, maar ook met verhalen van culturen van het hele afrikaanse continent. De leerkrachten vormen een levend voorbeeld van samen leven en werken vanuit verschillende achtergronden, levensovertuigingen en inkomensniveau.