The Breede Centre After School Program
In het afgelegen dorp McGregor, in een gebied met akkers en wijngaarden ligt de Fountain Waldorf School. Er zijn weinig openbare voorzieningen in het dorp, die vind je in het nabijgelegen grotere Robertson. Het dorp oogt slaperig en stoffig, maar ook authentiek. Hier tref je nog de wit gepleisterde Kaaps-Hollandse huizen in een recht straten blok, met aan de rand de ‘white village’, een wijk met door de staat gebouwde huizen voor kleurlingen. Het RDP, het Reconstruction and Development Programme, was een project van het ANC na de afschaffing van de apartheid om ontheemden fatsoenlijke woningen te geven. Samen met het dorp Robertson heerst hier het hoogste percentage inwoners die lijden aan het FAS, het Foetale Alcohol Syndroom dat door zwangerschap wordt doorgegeven aan de jongste inwoners van het dorp. Dit heeft een desastreus effect op de mentale gezondheid van mensen. Kinderen ontwikkelen zich onvoldoende, hebben een beperkte hersen capaciteit en jongeren vallen uit op school en belanden gemakkelijk in de criminaliteit.
19 Yeboneers (jongeren tussen 19 - 25 jaar die de middelbare school hebben afgerond) uit het dorp McGregor doen mee aan dit programma. Zij zijn ‘opgeleid’ door The Breede Centre om te werken met leerlingen van twee basisscholen in de omgeving; McGregor Primary School en Buffelskloof Primary School (dat is een kleine landelijke ‘farm’ school):
Veel kinderen groeien op in een onveilig omgeving voor en na schooltijd. Er is alcoholmisbruik, criminaliteit en verwaarlozing. Dit programma is er op gericht om de kinderen veilig te laten opgroeien en ze extra ervaringen te laten opdoen, ze een veilige plek te geven gedurende de dag. Wat deze jongeren zoal ondernemen met de kinderen voor en na schooltijd:
- "Walking Bus" jongeren lopen met de kinderen mee van huis naar school zodat ze veilig aankomen.
- "Learner Sessions", een lopend programma in groepjes dat bestaat uit lezen, spelletjes doen, knutselen en oefeningen in sociale vorming, samenspelen, omgaan met conflicten.
- "Home Visits"; bezoek aan de ouders/ verzorgers om een schakel te zijn tussen school en het kind. Denk daarbij aan opvoedadviezen over tijd doorbrengen met je kind, keuzes maken voor jezelf en kind, afspraken maken en grenzen stellen.
- "Door2door" visits in de buurt. Onderwerpen die worden behandeld zijn omgaan met emoties, goede keuzes maken, eren en vieren van speciale vrouwen in ons leven, drugs en alcoholmisbruik.
- "Primary Care Workshops" met de ouders/ verzorgers in de buurt, dezelfde onderwerpen als tijdens de home visits.
- "Community Activations" waar we werken met aandeelhouders op algemene onderwerpen zoals Child Protection Week en Gender Based Violence.
- "Holiday Activities" waar kinderen kunnen deelnemen aan spelletjes, knutselactiviteiten en sport.
Om al deze activiteiten te blijven ondersteunen is er onder andere behoefte aan:
- Schoolmaterialen zoals papier, potloden, kleurkrijt, waterverf, kwasten.
- Sportmaterialen om met de kinderen spelletjes te kunnen doen om ze zo te laten ervaren dat school en sport leuk kan zijn.