De Heropleving van de Stellenbosch Waldorf School: Een Nieuwe Hoofdstuk

Publicatie: voorjaar 2025 | Geplaatst: 4 dagen geleden | 126 x gelezen

Stellenbosch is gelegen in zuidelijk Zuid Afrika. De bergen zijn glooiend en groen door de wijndruiven die daar groeien. Een zeebries is regelmatig te voelen en maakt de zomers aangenaam.


Gelegen in dat landelijk gebied dat de meest welvarende met de meest verarmde leden van de samenleving samenbracht, omarmt en weerspiegelt de school de rijke diversiteit van haar gemeenschap. Tegenwoordig is culturele en raciale diversiteit nog steeds een hoeksteen van haar identiteit. . De school opende haar deuren in 1993 in de periode na de apartheid. Geïnspireerd door de onderwijsfilosofie van Rudolf Steiner en met een visie om bewust een holistische ontwikkeling te bevorderen Sterk beïnvloed door het politieke klimaat van die tijd gaven de oprichters prioriteit aan inclusiviteit. Het was de eerste school in de regio waar alle kinderen van alle raciale, religieuze en sociaal-economische achtergronden samen konden komen om curatief Waldorf onderwijs te krijgen.


De Stellenbosch Waldorf School is een onafhankelijke onderwijsinstelling die zich richt op kinderen vanaf drie jaar in de peuterspeelzaal, via de kleuterschool, de basisschool en de middelbare school. In hun dertiende klas doen ze de National Senior Certificate (NSC) examens als hun laatste schooldiploma, om daarna de wereld in te trekken.

Maar door bestuurlijke problemen is de school het afgelopen jaar in moeilijkheden gekomen. En die problemen hebben veel leerlingen gekost. Momenteel zijn er nog maar 96 leerlingen over. Een aantal dragende leraren zijn gebleven, sommige zijn vanwege de onzekerheid gegaan. Er moet nu hard gewerkt worden om weer vertrouwen op te bouwen en nieuwe leerlingen aan te trekken.


Daarom zijn ze nu verhuisd naar een nieuwe locatie in Lynedoch (Stellenbosch). Ze zijn daar ingetrokken bij een “duurzaamheidsinstituut”, een internationaal leercentrum dat zich inzet voor duurzaamheid en bedrijven die willen omschakelen. Op het terrein zijn bedrijven die onderzoek doen naar moderne ontwikkelingen zoals elektrische auto’s. De school hoopt hier met de natuurkunde lessen praktijk te kunnen opdoen. Er kunnen buitenlessen gegeven worden. Er is ook een Montessori school waarmee samen gewerkt kan worden. Leraren van die school kunnen inspringen bij bepaalde lessen. Leerlingen en leraren voelen zich er al helemaal thuis. Op deze manier is de school bezig met een wederopbouw . Zo is er hoop dat het vertrouwen gauw hersteld zal worden komen en de oud-leerlingen terug zullen komen en nieuwe leerlingen zich zullen aanmelden. Zodat de school weer zo groot kan worden als ze was.

Irene Storm

Portefeuille Zuid-Afrika

U kunt de projecten van het IHF een warm hart toedragen door:
Te doneren
Te schenken
Acties te organiseren