Wilt u met uw school in actie komen?
Er is van alles mogelijk! Mail naar Maaike Honig m.honig@internationaalhulpfonds.nl

WOW 2025
Ieder jaar doen vrijescholen, steinerscholen en waldorf scholen van over de hele wereld mee aan de WOW-day (Waldorf One World). Dit vindt plaats rondom de Michaelstijd, van september tot november. WOW is een internationale campagne waarbij leerlingen geld inzamelen voor andere leerlingen op vrijescholen die het hard nodig hebben. Er worden acties op poten gezet door geld op te halen om scholen te ondersteunen waar de nood hoog is.
In de landen waar het IHF vrijescholen steunt, ontvangen vrijescholen geen subsidie van de overheid en zijn schenkingen en ouderbijdragen de enige bron van inkomsten. In de nasleep van corona hebben de scholen nog steeds moeite om financieel op eigen benen te staan. Waardoor scholen niet meer in staat zijn hun leerlingen bijvoorbeeld van een gezonde maaltijd te voorzien.
Hoe kan een WOW-actie eruitzien? Een actie(mid)dag in de Michaelstijd! Dat kan per klas of met de hele school. Denk aan een sponsorloop organiseren, rommelmarktje houden of een deel van de opbrengst van een concert of herfstmarkt doneren. Alles mag.
Het IHF kan ervoor zorgen dat een contactpersoon naar de school komt om concreet te vertellen, al of niet met beeldmateriaal, over een hulpbehoevende vrijeschool aan de andere kant van de wereld. Deze presentaties brengen de actie tot leven want het gaat immers om het concrete leven van kinderen op een vrijeschool. Doen jullie mee? Alvast hartelijk dank voor uw belangstelling en solidariteit.
Vragen of ideeën? Mail naar Maaike Honig: m.honig@internationaalhulpfonds.nl
Onze projecten in 2025!
Nina Pacha - Ecuador
Nina Pacha is de grootste Waldorf-schoolgemeenschap in Ecuador. Momenteel een bloeiende schoolgemeenschap met zo’n 150 kinderen tussen 3 en 18 jaar. Dit bijzondere initiatief werkt aan “Waldorf andina”, vrijeschoolonderwijs voor de Andes. Men probeert het vrijeschoolonderwijs te combineren met de oorspronkelijke Ecuadoriaanse cultuur, die teruggaat naar de tijd van de Inca’s.
Helaas is er geen enkele vorm van subsidie voor Nina Pacha, ondanks dat zij op de lijst van internationale waldorfscholen staat en een staatserkenning heeft.
Er is een heuse gemeenschap van ouders, kinderen en leerkrachten ontstaan die via coöperatie-verbanden elkaar kunnen helpen, ook in tijden van nood. Denk aan transport en voedsel.
Door de economische gevolgen van de dramatische corona-periode is het land economisch en politiek heel instabiel geworden. Het is voor veel gezinnen onmogelijk geworden om schoolgeld te betalen. De ouders die zonder inkomen vallen, behoren meestal tot de oorspronkelijke bevolking van Ecuador (indígenas).
Het geld dat wij vanuit het IHF kunnen opbrengen gaat naar een fonds voor de Inca-families die geen schoolgeld meer kunnen betalen.


Tuburan Instituut - Filipijnen
Al ruim 10 jaar bestaat het Tuburan Instituut. Het is een Waldorf school met 95 leerlingen van kleuterklas tot en met klas 11. Tuburan betekent bron. Er is heel bewust voor gekozen om kinderen uit alle lagen van de bevolking toegang te verlenen op de school. Ouders betalen naar wat ze kunnen bijdragen, niet met een vast bedrag per maand. Dat is erg uitzonderlijk op de Filipijnen en in Azië.
De school wil op deze manier, als een ‘bron’, een aandeel leveren aan de onderwijskwaliteit van de gehele populatie van het district. Dit heeft wel financiële consequenties voor de school; er is altijd geld tekort.
De school zou erg geholpen zijn als de leraren van het team bijscholingen zouden kunnen volgen. Dit zodat zij de leerlingen van de school kunnen blijven inspireren en van leerstof kunnen voorzien. Helpt u mee?


Ledesi Waldorf School - Zuid-Afrika
Lesedi is een school ongeveer 300km ten noorden van Johannesburg, in Madietane. Ver weg van andere steden en dorpen, midden op het platteland gelegen. Ouders werken voornamelijk op de akkers in deze arme regio.
Er is sinds 2021 te weinig werk voor hen en veel ouders zijn naar de stad vertrokken om geld te verdienen. Kinderen werden daardoor van school gehaald. Waren er eerst bijna 200 kinderen op school en woonden daarvan ongeveer 100 kinderen in het internaat, nu is dat van beiden bijna de helft.
Er werkt een zeer toegewijd team van leerkrachten die de kinderen veel praktijk lessen laten ervaren, zodat zij met voldoende vaardigheden de school na klas 7 kunnen verlaten. Veel kinderen die nu niet naar school gaan, zouden heel graag terug willen keren, maar het geld van de ouders is niet toereikend. Er is weinig steun vanuit de overheid. Helpt u mee het fonds waaruit het schoolgeld betaald kan worden aan te vullen zodat de kinderen hun oude plaats in de schoolbank weer kunnen innemen?


Kuphunzitsa Village School - Malawi
Ook in Malawi komt er een Waldorfschool. In Namasalima Village, Zomba. Malawi is een van de armste landen van de wereld. Door de aanhoudende droogte verkeert het land steeds op de rand van hongersnood.
In een klein stenen gebouwtje in Namasalima Village wonen 12 weeskinderen. Er is daar geen plek om les te geven, maar als het te heet is mogen de kinderen, - er komen er meestal 35-, binnen tussen de bedden spelen. Ze komen graag naar school, want daar krijgen ze een bord rijst. En op school is er nu ook drinkwater. Thuis is er alleen honger en dorst. De kinderen zingen graag. Ze leren de namen van de week en van de maanden. En ze leren van alles over wat er op het land verbouwd kan worden. Ze doen leuke spelletjes en dansen met de juffies. Maar het liefst willen ze leren lezen en schrijven.
Er zijn nog geen stoelen of banken. Ouders en leraren vergaderen zittend op het gras, in een kring.
Deze zomer komen er leraren van een school in Tanzania om de leraren les te geven. Voor de reis en het verblijf van die leraren is veel geld nodig. Er moet natuurlijk een schoolgebouw komen, want het is buiten meestal te heet. Maar er is al een schoolbord. Als het ingeklapt wordt kan het in het weeshuis binnengezet worden. Als er geld komt voor boeken en schriften kunnen ze ook leren lezen en schrijven.


Turmalina Waldorf School - Brazilië
Vrijeschool Turmalina Rural Waldorfschool is diep geworteld in het landelijke gebied van Paudalho, Pernambuco, in het noordoosten van Brazilië. De regio is rijk aan natuurlijke schoonheid, omringd door overgebleven delen van het Atlantische oerwoud en verschillende waterstromen.
De gemeente staat echter voor uitdagingen op het gebied van milieubehoud, economisch evenwicht en sociale kwetsbaarheid - met een bevolking van slechts 57.000, waarvan 50% van hen moet rondkomen met minder dan USD 100 per maand. De sociale missie van de school is het omvormen van de omringende realiteit die met veel armoede gepaard gaat.
De school zorgt er daarom voor dat kinderen en jongeren die het schoolgeld niet kunnen betalen dezelfde toegang tot onderwijs hebben als degenen die dat wel kunnen. Ze heeft, vanuit de Vrijeschoolpedagogie, een onderwijsomgeving ontwikkeld die voldoet aan de huidige onderwijsbehoeften van kinderen en jongeren, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond.
Vandaag de dag heeft Turmalina 24 leraren op school, die 135 leerlingen van de kleuterschool tot de middelbare school opleidt. Vijftig procent van die leerlingen krijgt een beurs. Om ook komend schooljaar deze kinderen weer naar Turmalina te kunnen laten gaan, is er geld nodig. Helpt u mee?


Tashi Waldorf School - Nepal
Tashi Waldorf school in Kathmandu was 20 jaar geleden de eerste vrijeschool in Nepal. Maar het is geen eenvoudige opgave om de pioniersfase van de school te ontgroeien: de aardbeving van 2015, veelvuldige personeelswisselingen en de pandemie hebben de school in een hele moeilijke positie achtergelaten waar het niet altijd lukt om de salarissen van de leerkrachten uit te betalen bijvoorbeeld. Dil Maya, de schoolleider en juf van klas 3, wil nu graag een biodynamische tuin aanleggen om de kinderen op school van een gezonde maaltijd te kunnen voorzien mede doordat de prijzen van vers voedsel zeer hoog zijn . Maar grond moet geleased worden, gereedschappen en zaaigoed aangeschaft. Hiervoor vraagt ze de hulp van de vrijeschoolgemeenschap in Nederland. Wie kan helpen om Tashi te ondersteunen bij het starten van een schooltuin die voorziet in gezonde maaltijden voor de kinderen van de school?

