Vietnam

In 2003 is de Vrije-School-pedagogie in Vietnam begonnen met de oprichting van Waldorf-kleuterklassen, maar heel lang verliep deze ontwikkeling moeizaam.


De eerste initiatieven voor Waldorf-kleuterklassen konden pas beginnen nadat Vietnam zich meer op het westen was gaan oriënteren. Dat gebeurde later dan in China, nl in de jaren 90 van de vorige eeuw na de ineenstorting van de Sovjet Unie, waarmee het Vietnamese regiem hechte banden had. De naam Thanh Cherry is onlosmakelijk verbonden aan de Waldorfscholen in Vietnam. Bijna gelijktijdig is zij in 2003 gestart met drie kleuterscholen in Ho-Chi-Min-City, samen met haar vriendin Co Suong. Zij kenden elkaar uit de tijd van de Vietnamese oorlog, toen Thanh het geluk had om te kunnen vluchten naar Australië , maar Suong achter moest blijven en terecht kwam in heropvoedingskampen van de Vietcong. Na de oorlog vonden ze elkaar weer terug. Thanh richtte toen het Vietnam Children’s Project (VCP) op, een Australisch initiatief om de schooltjes te ondersteunen. Het IHF werkt nauw samen met het VCP.

Sinds die tijd zijn er drie kleuterscholen, Dieu Giac, Than Lan en Tro Trang, weliswaar voortvarend van start gegaan, maar ze werden voortdurend tegengewerkt door de communistische overheid. Met name de lokale overheid legde telkens nieuwe beperkingen op door bijvoorbeeld het houten speelgoed af te keuren, omdat dit niet hygiënisch zou zijn. Met veel vindingrijkheid wisten de leerkrachten echter de schooltjes draaiende te houden, maar veel ontwikkeling zat er al die jaren niet in. Het kinderaantal groeide nauwelijks en omdat er geen aansluiting was op een Waldorf lagere school, haalden veel ouders de kinderen voortijdig van school om verzekerd te zijn van een goede aansluiting op de reguliere scholen van de Vietnamese overheid.


In 2015 deed zich een bijzonder verschijnsel voor in het Steiner-Waldorf onderwijs in Vietnam. Het begon met 2 jonge vrouwen, Thao, een ouder van de Tho Trang school in Ho Chi Minhstad, en Huong, een onderzoekster in Hanoi. Ze vonden elkaar via Facebook. Beiden hadden een warme belangstelling voor de antroposofische pedagogie, die zo sterk verschilt van het traditionele en prestatiegerichte reguliere onderwijs, die zij zelf hadden genoten. Zij, beiden jonge ouders, spraken af om een actie te beginnen op facebook en een reeks artikelen te plaatsen over de antroposofie in het algemeen en de Steiner-Waldorf educatie in het bijzonder. Het resultaat was een enorme belangstelling onder progressieve Vietnamezen, zowel bij ouders als bij docenten. Daarna gingen de ontwikkelingen snel. In november van dat elfde jaar was het aantal kinderen op Tho Trang toegenomen tot het maximum aantal, dat is toegestaan. Er ontstond een wachtlijst van 60 kinderen! Daarnaast werd de vraag van bestaande ouders steeds groter om in Ho Chi Minh City de eerste Waldorf-lagere school op te richten. En die is er ook gekomen in 2016. De Tho Trang locatie werd te klein. Er is werd een nieuwe school gebouwd voor 4 kindercrèches, 4 kleuterscholen en een grote vergaderruimte. Wel is er nog steeds behoefte aan een nieuwe locatie voor de onderbouw van 1 tot en met 6.

Tijdens ons bezoek in 2023 heeft de nieuwe school, Green Bamboo, een lange wachtlijst. Er zijn kleuterklassen, een eerste en een tweede klas en de groei zet door. De fundamenten voor een nieuw gebouw waren al gebouwd.

In Zuid Oost Azië bestaan sinds de jaren 90 van de vorige eeuw Waldorf scholen in Thailand, Vietnam en de Filipijnen. De scholen in Thailand en de Filipijnen hebben veelal een flinke groei doorgemaakt. Er zijn weliswaar grote verschillen, maar in het algemeen gaat het goed met deze scholen, ze zitten in de lift. Ook het financieel draagvlak is overwegend gezond; de school wordt ondersteund door ouders uit een opkomende middenklasse van de samenleving. Er wordt, met enkele uitzonderingen, dan ook niet om financiële hulp gevraagd, maar wel om andere ondersteuning, zoals bijdragen aan teacher trainingen. Ook coaching/mentoring op de scholen zelf is nodig voor nog beter gekwalificeerde leerkrachten. Vaak ook wordt hulp gevraagd bij het opzetten van een BD-landbouwbedrijf voor extra inkomsten en bereiding van de eigen schoolmaaltijden.


In Vietnam stagneerde de ontwikkeling lange tijd, er waren slechts drie kleuterklassen in Ho Chi Minh City (voorheen Saigon). Er was en is tegenwerking van de Vietnamese regering, die alleen het eigen, op prestatiegerichte onderwijs, bevordert. De groei zet, ondanks de tegenwerking, door en meer en meer leraren worden opgeleid en scholen worden opgericht. In 2022 is er een vierjarige euritmie opleiding gestart in Ho Chi Minh City.

U kunt de projecten van het IHF een warm hart toedragen door:
Te doneren
Te schenken