Starseed Community School
Een prachtig klein initiatief!
In Muizenberg, aan de zuidkant van Kaapstad en tegen de woeste Atlantische oceaan gelegen, bevindt zich een nieuw initiatief in een groot oud huis. Voorheen als ‘the new Muizenberg school’ gevestigd in diverse panden in de buurt, nu verenigd in een groot vrijstaand huis met vele kamers en ‘Starseed Community School’ gedoopt.
En de naam mag er zijn; op deze plek leeft een ideaal. Een groep ouders en leerkrachten wilden een school stichten die de maatschappij van Zuid-Afrika weerspiegelt; kinderen bij elkaar brengen van kleuter tot klas 7 leerling, ongeacht je afkomst, religie of huidskleur. Met als basis de vrijeschoolpedagogie. De school hanteert dan ook een ‘sliding scale’, de hoogte van het maandelijkse schoolgeld wordt bepaald door het inkomen van de ouders.
Zuid-Afrika is een land met enorme verschillen in rijkdom. De leefomstandigheden lopen flink uiteen. Muizenberg is een dorp dat tegen Kaapstad aan is gegroeid. In het westen een natuurgebied, in het oosten Mitchells Plain en Khayelitsa, wijken waar de gemiddelde inkomens een heel stuk lager liggen. Daar groeien kinderen veelal op in omstandigheden die niet helpend zijn voor hun ontwikkeling. Denk aan criminaliteit, afstand tot goede gezondheidszorg, geweld, vervuiling en verwaarlozing. Kortom, minder kansen om je te ontwikkelen. In andere delen van de stad groeien kinderen op in gezinnen met hogere inkomens. Zij doen vaak wel aan sport en gaan op uitstapjes, en groeien op in een rijkere omgeving. De school wenst deze kinderen samen te brengen. Om van jongs af aan de cultuurverschillen te overbruggen en het begrip te vergroten.
De leerkrachten zijn jong en afgestudeerd aan het CCE, het opleidingsinstituut voor vrijeschoolonderwijs, in Kaapstad. Omdat de leerkrachten jong zijn en veelal weinig eisen hebben omtrent woonruimte en levensonderhoud, wordt er vooralsnog voor gekozen om de lonen laag te houden. Dit is een keuze, maar tevens een noodzaak. Er komt te weinig geld binnen om zowel de huur als de salarissen en de materialen te betalen. De leerkracht van klas 1 krijgt bijvoorbeeld alleen de periodeles betaald. Ook worden na de pauze twee klassen samengevoegd zodat er maar een leerkracht betaald hoeft te worden.
Ouders zijn zeer betrokken bij de school en proberen inzamelingen te houden. De grootste wens is een volgroeide school te zijn met zeker 15 leerlingen per leerjaar. Dit zou voldoende schoolgeld moeten opleveren voor stabiele inkomens en geld voor lesmateriaal.
Omdat dit initiatief nog zo jong is, kan de school nog geen aanspraak maken op overheidssteun. Het is wel een streven om, bij meer draagkracht en financiële zekerheid, de stap te zetten naar erkenning vanuit de overheid. Vanuit het CCE komen er regelmatig docenten langs om observaties te doen en jonge leerkrachten bij te scholen.
In de school bruist het, er wordt geschilderd, gezongen en aan periodeschriften gewerkt. Iedere klas hangen handwerkjes en tekeningen. De vensterbank staat vol met kiemplantjes, de ramen zijn kleurrijk beschilderd en in de hoogste klas klinkt een verhaal over ontdekkingsreizigers.
De leerlingen uit de hogere klassen zouden graag meer leesboeken willen, om zo een kleine bibliotheek op te zetten. Een paar planken met tweedehands boeken is al zeer welkom.
Helpt u mee dit initiatief te steunen en uit te laten groeien tot een volwaardige school?
Maaike Honig