Tegenwerking, tegenslag, veerkracht en moed in Hanoi, Vietnam

Publicatie: najaar 2025 | Geplaatst: 7 uur geleden | 45 x gelezen

Tegenwerking, tegenslag, veerkracht en moed in Hanoi, Vietnam

In het voorjaar van 2023 maakte Mira Spelbrink (leerkracht van Vrije School Brabant) als portefeuillehouder van de regio Zuidoost Azië en China van het Internationaal Hulpfonds een rondreis door Vietnam. Door het hele land bezocht zij verschillende vrijescholen. Aan het einde van haar reis bezocht ze de Bambusa Steiner school in Hanoi. Het Internationaal Hulpfonds steunt de school.


Bambusa Steiner school in Hanoi

De Bambusa (= bamboe) Steiner school werd in 2018 geopend als kleuterschool. De school staat in een woonwijk van Hanoi. Ondertussen zijn er naast kleuterklassen ook een klas 1, 2 en 3. De schoolleidster en tevens oprichter van de school, Nga Tran, ingenieur van opleiding, zocht gepast onderwijs voor haar zoon. Toen de antroposofie op haar pad kwam en ze voorbeelden vanuit het westen zag wist ze dat ze deze school wilde oprichten en geschoold wilde worden als vrijeschool leerkracht.

De school is een privé school, die niet erkend wordt door de overheid. Ouders van de leerlingen betalen schoolgeld per maand. Armlastige ouders betalen maar een klein deel, want ieder kind is welkom op de school.

Toen ik mijn bezoek bracht aan de school was er net een stuk land van driekwart hectare voor 50 jaar gepacht op de oevers van een rivier waar de school uiteindelijk in zijn geheel naar toe wil verhuizen. Daar was ook al een bouwvergunning voor. Bouwmaterialen zijn kostbaar. Er is eigenlijk geen geld om te bouwen. Daarnaast doen ze het rustig aan om niet op te vallen. Ze willen niet de aandacht trekken van de strenge overheid, dit om te voorkomen dat het ze lastig gemaakt wordt om als vrijeschool te kunnen voortbestaan. Het stuk land werd in eerste instantie gebruikt als biologisch dynamische schooltuin. Verschillende leraren werden geschoold in de biologisch dynamische land- en tuinbouw. De leerlingen helpen er regelmatig en de vruchten van het land worden gebruikt voor de verkoop en ook voor de schoolmaaltijden.

Tegenwerking

Binnen het reguliere, door de overheid erkende, schoolsysteem in Vietnam wordt gewerkt in enorme klassen van wel 40 tot 60 leerlingen per klas. Leraren worden afgerekend op het niveau dat de leerlingen behalen, dus is er weinig ruimte om naast het cognitieve deel ook aan andere gebieden aandacht te schenken. Daarnaast wil de overheid, net als in verschillende andere Aziatische landen, controle houden op dat wat de kinderen leren. Worden wie je bent is daarbij niet aan de orde.

Het vrijeschoolonderwijs wordt niet erkend en wordt zelfs “afgeraden” (lees: verboden) vanaf klas 1. Bij controles door afgevaardigden van de overheid worden herkenbare vrijeschool speel- en lesmaterialen zelfs verstopt en tijdelijk vervangen door plastic speelgoed of “overheid vriendelijk lesmateriaal”. Ook worden er boetes betaald of smeergeld om toch door te mogen gaan als school. Vrijescholen moeten beloven om programma’s van reguliere overheidsscholen te volgen.

Niet te bevatten voor ons die gewend zijn om eigen keuzes te mogen maken welk onderwijs we het beste achten voor onze kinderen! En wat verschrikkelijk voor de ontwikkeling van het Vietnamese volk en voor de ontwikkeling van het land dat de vrijheid van onderwijs zo ingeperkt wordt.

Tegenslag

Begin september 2024 raasde typhoon Yagi, een krachtige tropische cycloon, over de Filippijnen, Laos, Myanmar en Noord Vietnam. Er kwamen zeker 900 mensen om het leven en er was heel veel wateroverlast en stormschade.

Bambusa Steiner school ligt tussen twee rivieren en de schooltuin op de oevers van een van hen. Ik kreeg foto’s toegestuurd van de situatie net nadat de typhoon zijn pad vervolgd had. De rivieren

waren ver buiten hun oevers geraakt, het hoge water ging met veel kracht onder de bruggen door, de regenval had de vloeren van de klaslokalen nat gemaakt, bomen waren ontworteld en lagen verspreid over de straat. Op een foto was van de schooltuin niks meer te zien dan water, water, water.

De stemming binnen de schoolgemeenschap was desondanks goed, er was alleen materiele schade, er waren geen leerlingen, geen ouders en ook geen leraren om het leven gekomen. Het geloof dat een Steiner school bescherming krijgt van hoger hand is groot.

Veerkracht

In oktober 2024 kwamen er nieuwe berichten en foto’s uit Hanoi. Het water was gezakt. De schooltuin was weer zichtbaar. Alle groenten en kruiden die er groeiden waren met het water verdwenen, maar daar werd niet lang om getreurd. Er werd gekeken naar wat al het water had gebracht voor de tuin. Er was een hoop slib op de tuin achtergebleven met veel levend organisme dat voor een vruchtbare tuin zou gaan zorgen. Ouders en kinderen hielpen met het weer klaar maken van de tuin. Ouders ploegden de tuin om. Er werden weer nieuwe soya bonen, groene bonen, suikermais en zoete aardappelen geplant.

De omgevallen kamferbomen voor op de straat bij de school waren in stukken gehakt. Grote stukken hout werden gebruikt om speelgoed en speeltoestellen van te maken. Kleine stukken hout gingen met leraren en leerlingen mee naar huis als kachelhout voor de winter. De vruchten uit de kamferbomen werden geoogst. De etherische olie in de vruchten werd gebruikt en van de rest werden armbandjes gemaakt door en voor de leerlingen.

Moed

Ondertussen is het zomer 2025 en is er volop leven in de schooltuin. Het schooljaar is ten einde gekomen. Alle leerlingen, hun ouders en de leerkrachten vierden in de schooltuin samen het zomerfeest. De leerlingen van klas 2 en 3 voerden een toneelstuk uit. Het toneelstuk gaat over de heilige Thanh Giong; een mythische volksheld uit de geschiedenis van Vietnam. Het verhaal gaat dat een jongen al op jonge leeftijd tegen vijanden moest vechten en overwon door moed te tonen. Daarnaast gaat het over de kracht van de natuur en de mens die door samenwerken tot grote resultaten kunnen komen.

Net als de schooltuin groeit ook de Bambusa Steiner school. Er zitten nu 43 leerlingen in de kleuterklassen, 5 leerlingen in klas 1, 10 leerlingen in klas 2 en 7 leerlingen in klas 3. In de schooltuin wordt gebouwd. Zoveel mogelijk met hulp van ouders, leerlingen en leerkrachten. Met natuurlijke materialen wordt een community center, een schoolgebouw, gebouwd. Met een bladerdak om de regen buiten te houden en om op te gaan in het landschap. In september als het nieuwe schooljaar begint dan zullen de 2e en 3e klassers daar naar school gaan.

De kinderen spelen, zoals het hoort. Het leven is goed voor hen; het leven is mooi! De leraren van Bambusa houden de moed er in. Het schoolgeld dat maandelijks binnenkomt gaat op aan de huur van het schoolgebouw, aan de bouw van een nieuw schoolgebouw, aan de maaltijden, de schoolmaterialen en aan het bescheiden salaris van de leerkrachten. Leraren van Bambusa hebben ingestemd met een lager loon voor het grote goed, omdat men vertrouwen heeft dat dit onderwijs bijdraagt aan de ontwikkeling van het volk, aan de toekomst van Vietnam.

Helpen?

Het Internationaal Hulpfonds steunt de Bambusa Steiner school door het schoolfonds aan te vullen zodat leraren bijscholingen kunnen volgen. Dit zodat zij geïnspireerd en met de nodige kennis de leerlingen kunnen inspireren en opleiden tot mensen die worden wie zij zijn.




Steunt u het Internationaal Hulpfonds daarbij?

Graag uw bijdrage aan NL03 TRIO 0212 1950 50 t.n.v. Stichting Internationaal Hulpfonds, Nijmegen. Onder vermelding van Zuidoost Azië.

Hartelijk dank!

Mira Spelbrink

Portefeuillehouder China en Zuid-Oost Azië

Met veel passie en toewijding begeleid ik kleuters aan het begin van hun schooltijd inhun ontwikkeling met behulp van alles aspecten dat de Vrijeschool pedagogie ons biedt. Het vrijeschool/Waldorf/Steiner onderwijs gun ik alle kinderen, waar ter wereld ook!
U kunt de projecten van het IHF een warm hart toedragen door:
Te doneren
Te schenken
Acties te organiseren