Artikel over Village of Hope in tijdschrift Vrije Opvoed Kunst

Publicatie: voorjaar 2025 | Geplaatst: 1 week geleden | 390 x gelezen

Over de grenzen - Village of Hope.


Toen ik begin 2023 voor het IHF een ronde deed langs de scholen in Oost-Afrika werd ik benaderd door ene Vincent Musiko, een boer uit Matungu, County Kakamega in West-Kenia. Enkele weken daarvoor had hij mij benaderd, omdat hij een droom had, namelijk een Waldorf school oprichten. Vincent was is in Engeland afgestudeerd in de biologisch-dynamische landbouw, en eenmaal terug in zijn vaderland Kenia gaf hij lessen over land- en tuinbouw, op congressen en op de opleiding voor Waldorfleraren in Nairobi; lessen en lezingen over biologische land- en tuinbouw. Hij kocht land in het westen van Kenia in de Community Village of Hope. Zijn vrouw leidt daar een opvang voor gehandicapte kinderen. Verder is er geen goede school in de Community.

We hadden afgesproken in Nairobi, op het adres van een vriend bij wie ik logeerde. Er kwam een keurige heer, met een rond stalen brilletje op zijn gitzwarte gezicht, die me eerder aan een geleerde dan aan een boer deed denken. Hij had een reis van vele uren achter de rug, maar ook al was hij speciaal voor dit gesprek naar Nairobi gekomen, veel tijd had hij niet, want hij kon terug met iemand meerijden.

Hij stak meteen van wal: zijn farm is onderdeel van de Community “Village of Hope”. Zijn vrouw leidt in Matungu een opvanghuis voor gehandicapte kinderen. Voor de andere kinderen is er in de buurt geen goed onderwijs en zijn droom is dat er op zijn land een Waldorfschool komt. De vraag was: of het IHF op zijn land die een school waar hij van droomt kon komen oprichten. Ik moest hem helaas teleurstellen: het IHF bouwt geen scholen, maar zorgt voor geldelijke ondersteuning van scholen. Hij zei dat hij geen enkel idee had wat je moet doen om een school te stichten.

Ik vertelde hem over de verschillende instanties die betrokken zijn bij het stichten van een school, zoals ouders, de overheid voor vergunningen, bevoegde leraren, de andere leden van de community. etc. En heel belangrijk dat er een gebouw komt dat geschikt is om kinderen in les te geven.

Er volgde een heel lange stilte. Hij zat er verslagen bij. Hij had geen idee wat er allemaal moest gebeuren voor zijn droom gestalte kon krijgen. Ik zei dat hij mij vooral op de hoogte moest houden van zijn vorderingen.

Maar toen ik bij de poort afscheid van hem nam vroeg hij: Hoeveel zou ik dan kunnen krijgen van het IHF? Ik had eigenlijk het idee dat hij zijn droom al als onbereikbaar uit zijn hoofd had gezet en ik had er zelf, gezien zijn reactie, ook weinig vertrouwen in dat het wat werd met die school.

Ik wist zo gauw niet wat ik moest zeggen en zei maar: 1000 dollar .

In de dagen erna sprak ik nog mensen die hem kenden. Toen ik over zijn droom vertelde zeiden ze onafhankelijk van elkaar: dat wordt niets.

Anderhalf jaar later kreeg ik een mailtje met de tekst: je beloofde me toch 1000 dollar? Nou, hij had ouders gesproken en twee leraren gevonden, de een bevoegd en de ander bijna afgestudeerd. Er was een commissie gevormd, waarin mensen van de overheid zitten en leden van de community. Er zit iemand bij die alles van onderwijs weet. De commissie was heel enthousiast. En er waren heel veel ouders die hun kinderen wel wilden aanmelden. Hij was trouwens nogal wat mensen die weet hadden van antroposofie en Waldorf tegengekomen.

Ik stond perplex en stuurde de beloofde 1000 euro naar zijn bankrekening.

Een maand later kwam er nieuw bericht: De overheid heeft hem een bouwvergunning beloofd, als er een stevige omheining rond zijn terrein komt en de toegangshekken gerepareerd worden. De drie rondavels die op zijn terrein staan kunnen verbouwd worden: een voor toiletten voor de kinderen, een als lerarenkamer, een als voorlopige kleuterklas.

In december 2024 kreeg ik elke dag een foto. Op de eerste foto stond een grote banner om reclame te maken voor de Open Dag. In de eigen community en daarbuiten. Bij de volgende foto stond: dit is de kok! Foto 3: deze vrijwilligers gaan rijst koken voor de bouwlieden. Foto 4: de omheining rond het terrein is klaar. Foto 5: de grote hekken zijn gerepareerd.

Gelukkig waren er op tijd een paar gulle sponsors! Want die 1000 dollar was natuurlijk niet genoeg. De school werd namelijk in januari 2025 al geopend!

De commissie besloot dat men begint met twee kleuterklassen en als het lokaal daar klaar is kan de eerste kleuterklas doorschuiven en de lagere school beginnen.

Het is fantastisch dat er een school komt in een omgeving waar arme boeren samen proberen een bestaan op te bouwen. En nog wel een Waldorf school en op een Biologisch-Dynamische farm. Samen in een commissie bijeenkomen om verantwoordelijkheid en enthousiasme te delen voor de kinderen is een geschenk voor de hele leefgemeenschap. En de vreugde en trots die uit alle mails blijkt dat het gelukt is om iets voor elkaar te krijgen waarvan Vincent dacht dat hij dat nooit zou kunnen, is zeker zoveel waard.

Een mooi nieuwsfeit om op de vergadering van het IHF te delen.

Daar hadden we het over alle rampen en oorlogen die om ons heen woeden. We vroegen ons zelfs even af hoeveel zin het heeft om in die omstandigheden nog nieuwe scholen te financieren.

“Juist wel !” zei Marieke. Ze wees op een rapport van UNESCO over het verkrijgen van Tolerantie en Vrede in de wereld. (Tolerance: The Threshold of Peace). Daarin werd het Waldorf onderwijs een goed voorbeeld genoemd als methode om die vrede te bereiken). Elders in deze studie wordt ook als voorbeeld het opleidings-instituut voor Waldorfleraren Novalis in Zuid-Afrika genoemd.

Het sterkte ons om als IHF door te blijven gaan op de ingeslagen weg.


Reiny Jobse


(Unesco Rapport: Tolerance: The Threshold of peace teaching/ learning guide for education for peace, human rights and democracy...). In some cases they [schools directed to the creation of tolerance ] follow particular educational philosophies based on peace and tolerance, such as Waldorf Steiner Schools. Whatever the name, their goals are the same- to teach children from different communities together on a basis of equality by having the governors, teaching staff, student body and curriculum reflect each community with equal weight. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098178 )

Reiny Jobse

Portefeuillehouder Oost-Afrika & redacteur van de rOndbrief

34 jaar was ik docent Nederlands op de vrijeschool in Amsterdam. Daar heb ik 15 jaar lang met de leerlingen inzamelingsacties georganiseerd voor straatkinderen in Afrika. Ik bezocht meerdere malen de projecten daar en verloor mijn hart aan Afrika.
U kunt de projecten van het IHF een warm hart toedragen door:
Te doneren
Te schenken
Acties te organiseren